چگونه خوب صحبت کنیم - و خوب گوش بدهیم

چگونه خوب صحبت کنیم - و خوب گوش بدهیم

  • شعیب جاف
  • ۳ سال پیش
  • ۳ دقیقه مطالعه
  • ۹۰۰

هر مکالمه دو جنبه دارد و هر دو بعد برای هنر رابطه برقرار کردن ضروری هستند. این دو هنر شنیدن و هنر حرف زدن هستند.

خوب، مهارت حرف زدن شما شما چگونه است؟ به این فکر کنید: آیا شما یک سخنران روان هستید، یا اینکه پریشان هستید؟ آیا شما یک شنونده باتوجه هستید، یا تمایل به قطع حرف دیگران دارید؟

در این مقاله به مهارت مکالمه، از هر دو جنبه شنوندگی و گویندگی می پردازیم:

وقتی نوبت صحبت کردن شما است...


1. تفکر خود را درست کنید.

متداول ترین دلیل صحبت های گیج کننده، تفکر درهم و برهم است. به این معنی که ما ایده ای داریم که درمورد آن فکر نکرده ایم. یا ما آنقدر حرف داریم که می خواهیم بگوییم که احتمالاً نمی توانیم آن را بگوییم. یا نظری داریم که آنقدر قوی است که نمی توانیم آن را نگه داریم. در نتیجه، وقتی صحبت می کنیم آماده نیستیم و همه را گیج می کنیم. بنابراین، اولین قانون صحبت ساده این است که قبل از هر چیزی بگویید، فکر کنید. افکار خود را سازماندهی کنید.

2.منظورتان را بگویید.

منظور خود را دقیق بیان کنید.

3. برو سر اصل مطلب.

کسانی که ارتباط تأثیر گذار برقرار می کنند، طفره نمی روند. اگر چیزی می خواهید، آن را بگویید. اگر می خواهید کسی کاری انجام دهد، دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام شود بیان کنید.

4. مختصر باشید.

کلمات را هدر ندهید. گیج شدن نسبت به تعداد کلمات استفاده شده مستقیماً رشد می کند، هرچه کلمات بیشتر باشد مخاطب گیج تر خواهد شد. صریح و کوتاه صحبت کنید، با استفاده از کوتاه ترین و آشنا ترین کلمات.

5. واقعی باشید.

هر یک از ما دارای شخصیتی هستیم - ترکیبی از صفات، الگوهای فکری و طرز رفتار - که می تواند به ما در برقراری ارتباط روشن کمک کند. برای داشتن حداکثر شفافیت، طبیعی باشید و اجازه دهید واقعیت از شما عبور کند. اینگونه شما قانع کننده تر و راحت تر خواهید بود.

6. در تصاویر صحبت کنید.

این جمله‌ی کلیشه ای که «یک عکس هزار کلمه ارزش دارد» همیشه درست نیست. اما کلماتی که به افراد در تجسم مفاهیم کمک می کنند می توانند کمک بزرگی در برقراری ارتباط با یک پیام باشند.

اما صحبت کردن یا ارسال پیام فقط نیمی از مراحل کار است. برای اینکه در برقراری ارتباط کاملاً ماهر باشید، باید نحوه گوش دادن یا دریافت پیام را نیز بلد باشید.

اگر به یک گذرگاه راه آهن در اطراف یک منحنی کور نزدیک می شوید، می توانید با بوق ماشین خود پیامی ارسال کنید. اما این مهمترین قسمت وظیفه ارتباطی شما نیست. ارتباط مهم هنگامی اتفاق می افتد که شما متوقف می شوید، نگاه می کنید و گوش می دهید.

وقتی نوبت گوش دادن شما است...


1. این کار را با فکر و دقت انجام دهید.

گوش دادن، مانند صحبت کردن و نوشتن، به علاقه و توجه واقعی نیاز دارد. اگر تمرکز خود را روی گوش دادن قرار ندهید، چیزهای زیادی یاد نمی گیرید و چیزهای زیادی را که یاد می گیرید به خاطر نمی آورید. بیشتر ما فقط 25 درصد از شنیده ها را حفظ می کنیم - بنابراین اگر بتوانید قدرت حفظ و درک خود را افزایش دهید، می توانید اثربخشی خود را افزایش دهید.

تابلویی روی دیوار دفتر سنای لیندون جانسون این مفهوم را اینگونه بیان کرده بود: «وقتی صحبت می کنید، یاد نمی گیرید.»

2. از چشم هایتان استفاده کنید.

اگر فقط با گوش خود گوش دهید، بیشتر پیام را از دست می دهید. شنوندگان خوب هنگام گوش دادن چشمان خود را باز نگه می دارند. به دنبال احساسات باشید. چهره یک رسانه ارتباطی فصیح است - یاد بگیرید پیام های آن را بخوانید. در حالی که گوینده در حال ارسال یک پیام کلامی است، چهره می تواند بگوید: «من جدی هستم»، «دارم شوخی می کنم»، «این برای من دردناک است که این را به شما می گویم» یا «اینبسیار لذت بخش است.»

3. هنگام گوش دادن به افراد، این سیگنال های غیرکلامی را مشاهده کنید:

  • مالیدن یک چشم. وقتی صدای «فکر می کنم حق با شماست» را شنیدید و گوینده یک چشمش را می مالد، دوباره حدس بزنید. مالش یک چشم اغلب نشانه این است که گوینده در پذیرش چیزی از باطن مشکل دارد.
  • ضربه زدن به پاها وقتی جمله ای با پا زدن همراه باشد، معمولاً نشان دهنده عدم اعتماد به آنچه گفته می شود، است.
  • مالیدن انگشتان. وقتی می بینید انگشت شست و اشاره به هم مالیده می شوند، این اغلب به این معنی است که گوینده چیزی را عقب نگه داشته است.
  • خیره شدن و پلک زدن. وقتی می بینید فرد مقابل به سقف خیره شده و به سرعت چشمک می زند، موضوع در دست بررسی است.
  • لبخندهای کج. بیشتر لبخندهای واقعی متقارن هستند. و بیشتر حالات صورت زودگذر است. اگر لبخند به طور محسوسی کج باشد، احتمالاً دارید یک لبخند جعلی می بینید.
  • چشمانی که از تماس جلوگیری می کنند. ارتباط چشمی ضعیف می تواند نشانه عزت نفس پایین باشد، اما همچنین می تواند عدم صداقت گوینده را نشان دهد.

 

تصمیم گیری در مورد شخص صرفاً بر اساس این سیگنالهای قابل مشاهده عاقلانه نخواهد بود. اما اینها می توانند نکات ارزنده ای در مورد نوع سؤال ها و نوع پاسخ هایی که باید درباره آنها هشیار باشید به شما ارائه دهند.

4. کارها را آسان کنید.

افرادی که شنونده ضعیفی هستند، افراد کمی را پیدا می کنند که مایل باشند با اطلاعات مفید به آنها مراجعه کنند. شنوندگان خوب این امکان را برای کسانی که می خواهند به آنها گوش دهند آسان می کنند. آنها نشان می دهند که آنها به صحبت های طرف مقابل علاقه دارند.

لطفا توجه کنید که ثبت نظر باید مطابق با قوانین نشر آداروک باشد.