کمپانی پنتون برای سال 2021 که مصادف با سال 1400 هجری خورشیدی نیز هست دو رنگ خاکستری (Ultimate Gray) و زرد روشن (Illuminating) را انتخاب کرده است.
شرکت پنتون از سال ۲۰۰۰ تاکنون، با مشاوره متخصصان رنگ در جهان، رنگ خاصی را بهعنوان «رنگ سال» معرفی میکند.
در 9 دسامبر 2020، شرکت پنتون رنگ های سال خود را برای سال 2021 اعلام کرد: خاکستری (PANTONE 17-5104 Ultimate Grey) و زرد (PANTONE 13-0647 Illuminating).
در بیست سال گذشته این دومین بار است که پنتون دو رنگ را همزمان برای رنگ سال انتخاب می کند، رنگ زرد و خاکستری را به عنوان دو رنگ مستقل، اما مکمل توصیف کرد که نمایانگر موضوع وحدت و حمایت متقابل است. در حالی که رنگ زرد روشن و سرزنده است، خاکستری محکم و قابل اعتماد است، که اتحاد آن ها نشان دهنده قدرت، خوش بینی و ثبات است پس از یک سال کاملاً دشوار، سالی همراه با بیماری شرایط بد اقتصادی، قرنطینه و ...
رنگ های انتخابی از سال 2000 تا 2020
نگاهی کوتاه و گذرا به رنگ های انتخابی شرکت پنتون در 20 سال گذشته:
بنفش ارکیده
Radiant Orchid
آبی فیروزهای
Blue Turquoise
رنگ سال چیست؟
کمپانی پنتون بیش از 20 سال است که به طور غیر رسمی هرساله ماه دسامبر و قبل از سال نوی میلادی رنگ منتخب خود را که در کل به رنگ سال شناخته می شود را معرفی می کند.
این انتخاب از اعتبار زیادی برخوردار است و در تولید محصولات و خرید آن ها در صنایع مختلف از جمله مد و پوشاک، اثاثیه منزل و طراحی صنعتی و همچنین بسته بندی محصولات و طراحی گرافیکی تأثیر گذار بوده است.
محققان پنتون رنگ هایی را انتخاب می کنند که در روندهای فرهنگی جهانی تأثیر می گذارد و رنگ هایی را انتخاب می کنند که چیزی در رابطه با زمان حال و نحوه درک ما از آینده را نشان دهند.
رنگ سال چگونه انتخاب می شود؟
روند انتخاب رنگ سال نیاز به بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل دارد. برای رسیدن به انتخاب هر ساله، کارشناسان رنگ شرکت پنتون، مطالعات بسیاری درباره تأثیرات جدید رنگ ها در جهان انجام می دهند.
به گفته کمپانی پنتون: «برای رسیدن به انتخاب رنگ سال هر ساله، کارشناسان رنگ شرکت پنتون، جهان را به دنبال تأثیرات جدید رنگ مطالعه می کنند. این می تواند شامل صنعت سرگرمی و فیلم های در حال تولید، مجموعه های هنری مسافرتی و هنرمندان جدید، مد و لباس، تمام زمینه های طراحی، مقاصد محبوب مسافرت و همچنینلایف استایل های جدید، سبک بازی و شرایط اقتصادی - اجتماعی باشد.»
چرا رنگ های زرد و خاکستری به عنوان رنگ سال 2021 انتخاب شدند؟
در طول 20 سال گذشته این دومین بار است که شرکت پنتون دو رنگ را همزمان به عنوان رنگ سال انتخاب کردند، پیشتر در سال 2016 هم این اتفاق افتاد.
در گفتگو با Vogue، گزینندگان رنگ شرکت پنتون توضیح دادند که آنها دو رنگ را انتخاب کرده اند، زیرا «مشخص شد که هرگز یک رنگ وجود نخواهد داشت که بتواند هر آنچه را که باید بیان شود بیان کند.»
اما سؤال اصلی این است: چرا خاکستری و زرد؟
رنگ ها می توانند تأثیر شگفت آوری در روحیه ما داشته باشند و احساس شادی، غم، گرما یا آرامش را تحریک کنند.
به همین دلیل پس از سال 2020 که اتفاقات وحشتناکی برای جهان اتفاق افتاد، بدون تعجب مردم به دنبال سایه هایی می روند که احساس قدرت، امید و خوش بینی را برانگیزد. زرد و خاکستری، جفتی که به گفته پنتون، با هم ترکیب می شوند تا «احساس عمیق تری از تفکر (خاکستری) را با وعده خوش بینانه یک روز آفتابی (زرد)».
محققان پنتون رنگ هایی را انتخاب می کنند که در روندهای فرهنگی جهانی تأثیر می گذارد و رنگ هایی را انتخاب می کنند که چیزی در رابطه با زمان حال و نحوه درک ما از آینده را نشان دهند.
لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون، گفت که انتخاب دو رنگ نیز نشان دهنده احساس اتحاد است - نشان دهنده چگونگی حمایت مردم از یکدیگر در سال 2020 در میان بیماری همه گیر Covid-19 است. رنگ زرد به دلیل «شادابی»، «درخشندگی» و «انرژی خورشیدی» خود انتخاب شد، در حالی که رنگ خاکستری برای مفهوم آن با «عناصر محکم و قابل اعتماد» مانند سنگریزه ها در ساحلی که آزمایش زمان را دارند، انتخاب شد.
وی گفت: «انتخاب دو رنگ مستقل، چگونگی جمع شدن عناصر مختلف برای بیان پیامی از قدرت و امیدواری را نشان می دهد كه هم پایدار است و هم نشاط آور، و این ایده را به شما منتقل می كند كه مربوط به یك رنگ یا یک نفر نیست، بلكه بیش از یك مورد است.».
وی توصیف این جفت شدن را بیانگر «پیامی از مثبت بودن مورد حمایت نیروی قلبی است. عملی و سنگی اما در عین حال گرم و خوش بین، این یک ترکیب رنگی است که به ما مقاومت و امید می بخشد. ما باید احساس تشویق و سربلندی کنیم. این برای روح انسان ضروری است.»
رنگ های زرد و خاکستری در کالاها
برای مارک هایی که می خواهند از رنگ های سال 2021 استفاده کنند، پنتون می گوید که نیازی به استفاده از آنها در نسبت های مساوی نیست، زیرا هر یک از رنگ ها می تواند بر لباس، زیبایی، وسایل خانه، طراحی محصول یا بسته بندی برای انتقال اولویت داشته باشد. «پیام آفتاب و قدرت».
لوری پرسمن، معاون موسسه رنگ پنتون، گفت: «رنگ سال نشان دهنده آنچه در فرهنگ جهانی ما اتفاق می افتد، بیان می کند آنچه که مردم به دنبال آن رنگ هستند می توانند امیدوار باشند.» وی افزود: «در حالی که جامعه همچنان به رسمیت شناختن رنگ به عنوان یک شکل حیاتی از ارتباطات، و راهی برای نماد کردن افکار و ایده ها، بسیاری از طراحان و مارک ها برای تعامل و اتصال زبان رنگی را در آغوش می کشند.»
Pantone از سال 2000 رنگ سال را انتخاب کرده است. سال گذشته، این رنگ آبی کلاسیک «بی انتها و ماندگار» را به عنوان رنگ سال خود انتخاب کرد، و رنگ آن را مانند مقوایی برای حواس پرتی های زندگی مدرن و محیط عدم اطمینان سیاسی-اجتماعی توصیف کرد که بسیاری خود را در آن زندگی می کنند.